Vrijwilligers van De Oudertelefoon

Wanneer je belt of chat met De Oudertelefoon, ben je in contact met een van onze vrijwilligers. Deze vrijwilligers zijn door ons getraind en hebben allemaal een relevante achtergrond. Dat wil zeggen dat zij vanuit hun beroep en opleiding gewend zijn te luisteren en mensen te ondersteunen. We vinden het heel belangrijk dat je door onze vrijwilligers warm, welkom, open en oordeelloos te woord wordt gestaan. 

Onze vrijwilligers hebben eerder gewerkt, of werken nog steeds, in de zorg, het onderwijs, de pedagogiek en/of coaching. Velen van hen zijn zelf ook ouder.

De Oudertelefoon werkt vanuit de oplossingsgerichte methodiek. Dit betekent dat we geen hapklare tips, antwoorden of adviezen geven, maar onze vrijwilligers samen met de beller of chatter zoeken naar een goede oplossing of volgende stap.

We geloven dat je als ouder zelf je eigen gezinssituatie het beste kent, en onze vrijwilligers stellen de juiste vragen om je te helpen tot eigen inzichten en oplossingen te komen.

Naast onze Oudertelefoon-training, gaan we regelmatig met onze vrijwilligers en het Ouderpanel in gesprek over hoe we de dienst nog beter kunnen maken, evalueren we onderwerpen die veel naar voren komen en blijven we trainen in gesprekstechnieken.

We willen De Oudertelefoon aanbieden in zoveel mogelijk moedertalen van Nederlandse ouders en opvoeders. Op dit moment zijn we bereikbaar in het Nederlands en Engels. Zeer binnenkort gaan we ook open in het Turks en Arabisch. We werken achter de schermen hard aan het zo inclusief mogelijk aanbieden van onze dienst, zowel via telefoon als chat.

Onze vrijwilligers worden getraind, ondersteund en aangestuurd door onze vrijwilligerscoördinator Zelah. Je kunt haar bereiken via zelah@oudertelefoon.nl.

De Oudertelefoon bestaat uit een professionele organisatie, en een betrokken team van getrainde vrijwilligers. Met elkaar bouwen we aan onze missie: zoveel mogelijk ouders direct en gratis voorzien van ondersteuning en een luisterend oor. Daarnaast willen we de taboes rondom ouderschap doorbreken: het taboe op hulp vragen, maar ook de taboes op schaamte, gêne, angst, verdriet en andere emoties die dikwijls voorbij komen als ouder of opvoeder. 

We werken vanuit de oplossingsgerichte methodiek, wat betekent dat we ouders en opvoeders geen kant-en-klare tips geven, maar de juiste vragen stellen om hen naar eigen oplossingen en vervolgstappen te begeleiden.

 

Om ervoor te zorgen dat al onze vrijwilligers vanuit deze methodiek handelen, trainen we hier stevig op voordat je daadwerkelijk ouders te woord staat. Daarnaast hebben we maandelijks (digitale) intervisie met het team van vrijwilligers, om te leren van de casussen die we tegenkomen en elkaar scherp te houden op de methodiek. Twee keer per jaar komen we fysiek samen voor een trainingsdag. 

Vrijwilliger zijn bij De Oudertelefoon is uiteraard niet vrijblijvend. Met elkaar faciliteren we een professionele dienst, die opvoeders van waardevolle ondersteuning voorziet. Hieronder lees je meer over wat wij verwachten van onze vrijwilligers, en wat we je kunnen bieden.

Vereisten vrijwilligers

De Oudertelefoon draait op getrainde vrijwilligers, die een relevante achtergrond meebrengen. Als je ervaring hebt in de zorg, het onderwijs, psychologie, coaching of het pedagogische veld kun je je aanmelden als vrijwilliger van De Oudertelefoon.

 

Op basis van je ervaring, CV en motivatie, maken we via een telefonisch intakegesprek kennis om te kijken of je in aanmerking komt voor onze training.

Al onze vrijwilligers worden gescreend en getraind, zodat we kunnen waarborgen dat we een waardevol, luisterend oor bieden.

 

Onze minimale eisen zijn de volgende:

  • Je hebt een relevante achtergrond in de zorg, het onderwijs, pedagogiek, psychologie en/of coaching.

  • Je hebt een goede beheersing van de Nederlandse taal, zowel gesproken als geschreven.

  • Je bent minstens 3 uur per week, op een vast moment, beschikbaar om (vanuit huis) klaar te staan voor ouders via telefoon en chat.

Naast deze basiseisen, verwachten we van al onze vrijwilligers dat ze zo vaak mogelijk aanwezig zijn bij onze maandelijkse (digitale) intervisie en de halfjaarlijkse live verdiepingstrainingen die worden aangeboden door De Oudertelefoon.

Twijfel je of je geschikt bent, of heb je andere vragen? Stuur een e-mail naar onze vrijwilligerscoördinator Zelah, via vrijwilligers@oudertelefoon.nl.

Wat biedt

De Oudertelefoon jou?

We zijn ontzettend trots op ons team van bevlogen vrijwilligers. Als onderdeel van dit team, kom je in een omgeving terecht waar je veel kunt leren, gewoon vanuit huis. Wij bieden een transparante, eerlijke en uitnodigende werksfeer, waarin we ervoor zorgen dat jij als vrijwilliger zo goed mogelijk kunt gedijen. 

 

De Oudertelefoon biedt al haar vrijwilligers:

  • een professionele training in de oplossingsgerichte gespreksmethodiek

  • maandelijkse intervisie

  • halfjaarlijkse doorontwikkeltrainingen 

  • een heel fijn en betrokken team binnen een jonge non-profit organisatie met een grote missie!

Ben je enthousiast om vrijwilliger te worden bij De Oudertelefoon? Te gek! Vul onderstaand formulier in, dan komen we bij je terug voor een intakegesprek, wanneer de eerstvolgende training gepland staat. We trainen ongeveer elke 6-8 weken nieuwe vrijwilligers. 

Aanmeldformulier vrijwilligers

In welke talen ben je vloeiend?
Upload hier je CV (evt.)

Bedankt voor je aanmelding!