Het ontstaan van
De Oudertelefoon

De Oudertelefoon is ontstaan vanuit de verbazing dat er nog geen oudertelefoon bestond. Laten we elkaar door lastige tijden heen helpen en samen het taboe op hulpvragen doorbreken.

De Oudertelefoon is ontstaan in maart 2020, tijdens de Corona-crisis. Het viel ons, vier leden van De Nationale DenkTank, op dat veel ouders onder verhoogde druk staan door de combinatie van thuis werken, zorgen en onderwijs faciliteren.

We gingen op zoek naar een laagdrempelig initiatief dat ondersteuning biedt aan ouders en opvoeders in Nederland, maar konden het niet vinden. Dus zetten we het zelf op, want zo simpel is het. Iedere ouder verdient ondersteuning en een luisterend oor. Niet alleen in tijden waarin we collectief meer onder druk staan, maar het hele jaar door. 

We werken hiervoor samen met een heleboel experts op het gebied van ouder, kind, gezin en gesprekstechnieken. Met hulp van talloze pro bono partners konden we live in minder dan een maand tijd! 

De telefoon en chat worden beantwoord door ons team van getrainde vrijwilligers. Ieder van hen heeft een achtergrond in de zorg, onderwijs, pedagogiek of coaching.

Ouders die ons bellen of chatten krijgen geen tips of advies, maar een geïnteresseerde, objectieve luisteraar die hen de juiste vragen stelt om tot eigen inzichten te komen.

Zo willen we samen het taboe op hulp vragen doorbreken. Omdat we allemaal wel eens met de handen in het haar zitten, en dat niets is om je voor te schamen. Samen helpen we elkaar!